Työni ovat sisäisiin prosesseihin liittyviä. Opiskelin Taidekoulu MAAssa Suomenlinnassa. Koulun jälkeen sain oman työhuoneen Harakan saaren Taiteilijatalosta. Työskentelin siellä kuvataiteilijana ja rajatiedon tutkijana seitsemän vuotta.
Alla olevassa kuvassa on joitakin töitäni vuosilta 1988 - 2021.
Alla olevassa kuvassa on joitakin töitäni vuosilta 1988 - 2021.
Liitän tänne pienen otoksen töistäni vuosien varrelta. Kuvia luodessani en ole pitäytynyt mihinkään tiettyyn tekniikkaan. Tekemisen hetkessä tunne- tai olemisen-tila heijastuu töihin melko suoraan. Samoin se heijastuu värimaailmaan. Teen usein samaan aikaan hieman erilaisia töitä, en ole tottunut toistamaan samalla tekniikalla tehtyjä töitä kovinkaan pitkään. Erilaiset energiat saavat tulla näkyviksi erilaisissa muodoissa, väreissä ja materiaaleissa. Kuvan tekeminen on minulle yksi tapa prosessoida asioita itseni tuntemisen matkalla. Luonnollisesti on hienoa jos jokin työ koskettaa myös katsojaa. Kaikki työt ovat myynnissä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, voit kysellä suoraan Jukalta.
Sirius 2 v.2021 helmikuu. Tussi ja guassi happovapaalle paperille.
Lähtökohta tämän sarjan töille on vuoden 1988 tehdyt pienet tussityöt. En muista miksi rupesin yhtäkkiä piirtämään näitä avaruuskavereita silloin. Vuosien saatossa on näihin Siriuslaisiin ystäviin tullut tietoa pienin annoksin, kunnes sain kontaktin ryhmään pari vuotta sitten ja kokemuksellisesti ymmärsin että yksi minun sieluni aikalinja tai kehollistuma on olla yksi heistä. Halusin palata teemaan luoden isoja värikkäitä töitä, itseasiassa tein kolme työtä. Ne ovat 60 x 40 cm. Viimeinen on tuplasti isompi. Ne olivat esillä näyttelyssä; Valonkieli ja tähtikansa. Näyttely oli Porvoossa huhtikuussa 2022 ja Avartuvassa Ihmiskuvassa Helsingissä toukokuussa 2022.
Lähtökohta tämän sarjan töille on vuoden 1988 tehdyt pienet tussityöt. En muista miksi rupesin yhtäkkiä piirtämään näitä avaruuskavereita silloin. Vuosien saatossa on näihin Siriuslaisiin ystäviin tullut tietoa pienin annoksin, kunnes sain kontaktin ryhmään pari vuotta sitten ja kokemuksellisesti ymmärsin että yksi minun sieluni aikalinja tai kehollistuma on olla yksi heistä. Halusin palata teemaan luoden isoja värikkäitä töitä, itseasiassa tein kolme työtä. Ne ovat 60 x 40 cm. Viimeinen on tuplasti isompi. Ne olivat esillä näyttelyssä; Valonkieli ja tähtikansa. Näyttely oli Porvoossa huhtikuussa 2022 ja Avartuvassa Ihmiskuvassa Helsingissä toukokuussa 2022.
Shaman v.2015 guassi käsintehdylle, happovapaalle paperille.
Tämä on työ, johon olen edelleen henkilökohtaisesti tykästynyt.
Tämä on työ, johon olen edelleen henkilökohtaisesti tykästynyt.
Little Buddhas v.2015 guassi käsintehdylle, happovapaalle paperille.
Muutama lehtileike 2011 Kappalaisen talon näyttelyyn liittyen.
Porvoon työhuoneella 2011 näyttelyn töitä tekemässä. Minulla oli silloin työn alla hyvin erilaisilla tekniikoilla tehtäviä kuvia. Ylhäällä on eräänlainen "kide-matka", kahdeksan osaisen työn luonnoksia. Työn nimi on Kahdeksan viimeistä päivää. Teksti jonka kirjoitin liittyen tähän sarjaan tai tapahtumaan, on minulle jäänyt mysteeriksi. Koko työ edelleen herättää kummastusta. Tein mustavalkoiset kuvat tähän sarjaan samaan aikaan kuin Naamiot luonnontapahtumista v.1991-92.
Keskellä sarjasta Unelmien toistoa, offset-grafiikkaa.
Alla olevat keskeneräiset työt ovat sarjasta Kolme enkeliä. Niihin liittyy selkeä tapahtuma. Olin saanut ystävältä viestin ottaa vastaan kotiin kolme enkeliä. Sovittuna iltana avasin kotini ulko oven konreettisesti ja päästin ne sisään tiettynä kellon aikana tekemään hyvää energiatyötään. Illalla istuin ja fiilistelin energioita ja tuli sisäinen palo piirtää. Minulla oli kaikki piirrustusvälineeni työhuoneella ja lainasin lapseni tusseja ja piirustusvihkoa. Kun asetin tussin paperille, kaikki tapahtui kuin automaattipiirtämisenä, seurasin energiaa ja annoin tussin liikkua. Tein näin viitenä peräkkäisenä iltana jona "enkelit" olivat paikalla. Kun yhteen kuvaan ilmestyi kartiopään-muotoinen ET, en ollut enään aivan varma olivatko he enkeleitä. Päätin kopioida tussityöt isompaan kokoon ja tehdä ne hiukan eri tekniikalla uudestaan. Hyvin energisiä töitä.
Keskellä sarjasta Unelmien toistoa, offset-grafiikkaa.
Alla olevat keskeneräiset työt ovat sarjasta Kolme enkeliä. Niihin liittyy selkeä tapahtuma. Olin saanut ystävältä viestin ottaa vastaan kotiin kolme enkeliä. Sovittuna iltana avasin kotini ulko oven konreettisesti ja päästin ne sisään tiettynä kellon aikana tekemään hyvää energiatyötään. Illalla istuin ja fiilistelin energioita ja tuli sisäinen palo piirtää. Minulla oli kaikki piirrustusvälineeni työhuoneella ja lainasin lapseni tusseja ja piirustusvihkoa. Kun asetin tussin paperille, kaikki tapahtui kuin automaattipiirtämisenä, seurasin energiaa ja annoin tussin liikkua. Tein näin viitenä peräkkäisenä iltana jona "enkelit" olivat paikalla. Kun yhteen kuvaan ilmestyi kartiopään-muotoinen ET, en ollut enään aivan varma olivatko he enkeleitä. Päätin kopioida tussityöt isompaan kokoon ja tehdä ne hiukan eri tekniikalla uudestaan. Hyvin energisiä töitä.
Guasseilla tekemiä väriluonnoksia kahdeksan viimeistä päivää -sarjaan. Lopulta päädyin tekemään niistä pigmenttivedoksia.
Kahdeksantena päivänä v.2011, pigmenttivedos happovapaalle paperille kehys-pahvissa (työ kahdeksan osaisesta työstä)
Kirjavainen v. 2011 puuvärit happovapaalle paperille, A4. J.M. Sarjasta; Hiljaisuuden lähteellä.
Tässä sarjassa oli lähtökohtana ensin tekniikka; mietin mikä olisi yksinkertainen ja helppo tapa lähteä kuvittamaan meditaationäkyjä sekä yhdistää niihin jotain symbolistista. Päädyin käyttämään puuvärejä ja A4 kokoista happovapaata paperia. Samalla tein päätöksen, että teen tämän sarjan töitä vain kun olen rauhallisessa, harmonisessa olotilassa.
Tässä sarjassa oli lähtökohtana ensin tekniikka; mietin mikä olisi yksinkertainen ja helppo tapa lähteä kuvittamaan meditaationäkyjä sekä yhdistää niihin jotain symbolistista. Päädyin käyttämään puuvärejä ja A4 kokoista happovapaata paperia. Samalla tein päätöksen, että teen tämän sarjan töitä vain kun olen rauhallisessa, harmonisessa olotilassa.
Kultakukka v. 2011 puuvärit happovapaalle paperille, A4. J.M.
Horus v. 2011 puuvärit happovapaalle paperille, A4. J.M.
Aga Gurmu v. 2011 puuöljy ja sekatekniikka kankaalle. J.M. Sarjasta Menneet puhuvat.
Lähtökohtana tässä sarjassa on ollut meditatiivisessa tilassa katsoa mitä kuvia kankaan elävä pinta, sen struktuuri valmiiksi kantaa. Kuvat ovat hiljalleen nousseet pintaan. Usein näkeminen muuttui hiljentymisen myötä kolmiulotteiseksi. Kuin näkisi syvemmälle, uuteen valon tilaan. Nautin tästä tekemisen muodosta, sinä lepäät olemisen tilassa ja annat kuvien nousta pintaan. Sitten piirrät ne esiin käyttäen mitä tahansa tekniikkaa. Vapauttavaa.
Lähtökohtana tässä sarjassa on ollut meditatiivisessa tilassa katsoa mitä kuvia kankaan elävä pinta, sen struktuuri valmiiksi kantaa. Kuvat ovat hiljalleen nousseet pintaan. Usein näkeminen muuttui hiljentymisen myötä kolmiulotteiseksi. Kuin näkisi syvemmälle, uuteen valon tilaan. Nautin tästä tekemisen muodosta, sinä lepäät olemisen tilassa ja annat kuvien nousta pintaan. Sitten piirrät ne esiin käyttäen mitä tahansa tekniikkaa. Vapauttavaa.
Taivaan tuli v.2011 puuöljy ja sekatekniikka kankaalle. J.M.
Utu v.2011 puuöljy ja sekatekniikka kankaalle. J.M.
Ajan virrassa -näyttely Porvoon Grandissa syyskuussa v. 2004.
Pidin näyttelyn yhdessä ystävieni Marja Hallénin ja Tea Jääskeläisen kanssa. Uusimaa -lehden artikkeli.
Pidin näyttelyn yhdessä ystävieni Marja Hallénin ja Tea Jääskeläisen kanssa. Uusimaa -lehden artikkeli.
Minä Harakan saaren taiteilijatalossa v. 2000. Työskentelin siellä v.1997-2003.
Marduk v.2000 Taiteiden yönä 24.8. Helsingin World Trade Centerin vanhassa pankkiholvissa.
Ääni, kuva- ja sana-maisema. Tein teoksen yhdessä veljeni Eero Muhosen kanssa. Hän sävelsi ja soitti teokseen upean äänimaiseman. Työhön vaikutti Zecharia Sitchinin kirjoittamat kirjat.
Ääni, kuva- ja sana-maisema. Tein teoksen yhdessä veljeni Eero Muhosen kanssa. Hän sävelsi ja soitti teokseen upean äänimaiseman. Työhön vaikutti Zecharia Sitchinin kirjoittamat kirjat.
Sivu päiväkirjasta 4.3.2000 sekatekniikka.
Kun kirjoittamisen sijaan kynä kertoo tarinan kuvallisesti.
Tarkoitus oli että olisi tehnyt joka päivä päiväkirja-merkinnän ei aivan onnistunut.
Kun kirjoittamisen sijaan kynä kertoo tarinan kuvallisesti.
Tarkoitus oli että olisi tehnyt joka päivä päiväkirja-merkinnän ei aivan onnistunut.
Sivu päiväkirjasta 26.2.2000 sekatekniikka.
Sivu päiväkirjasta 19.2.2000 sekatekniikka.
Sivu päiväkirjastani 18.2.2000 sekatekniikka.
Sivu päiväkirjasta 18.2.2000 sekatekniikka.
Sivu päiväkirjastani 9.2.2000 sekatekniikka.
1. Alku v.1999 guassi happovapaalle paperille. 22-osaisesta työstä nimeltään Matka. Espanja, Cuenca.
Olin keväällä 1999 kolme kuukautta työskentelemässä Cuencan vanhassa kaupungissa. Edellisenä syksynä kun katsoin kotonani peiliin, niin näin useasti siellä vanhan riutuvan, pitkäpartaisen miehen. Silloin myös annoin partani kasvaa konkreettisesti. Selvitin joitain muitakin asioita näkijä-ystäväni luona ja hän kertoi että henkisellä puolella on jo valmisteltu matkaani tuonne Cuencaan. Menisin aistimaan yhtä elämääni siellä ja purkamaan energioita jotka ovat uuden tiellä. Olin siellä ankara katolinen munkki joka koki ettei ole riittävän hyvä jumalan silmien alla. Vanhassa Cuencan kaupungissa sijaitsi tämä kirkko jossa olin toiminut. Sattumoisin silloinen tyttöystäväni pääsi koulujen väliseen vaihtoon ja opiskeli siellä tämän kolme kuukautta taideaineita. Kirjoitin paljon, piirsin omakuviani, kuljin vanhassa kaupungissa istuen välillä kirkossani. Matkan aikana ehdin käydä myös Alhambrassa joka teki minuun syvän vaikutuksen. Takaisin Suomeen tullessa kävin näkijäni luona prosessoimassa tapahtumia.
Olin keväällä 1999 kolme kuukautta työskentelemässä Cuencan vanhassa kaupungissa. Edellisenä syksynä kun katsoin kotonani peiliin, niin näin useasti siellä vanhan riutuvan, pitkäpartaisen miehen. Silloin myös annoin partani kasvaa konkreettisesti. Selvitin joitain muitakin asioita näkijä-ystäväni luona ja hän kertoi että henkisellä puolella on jo valmisteltu matkaani tuonne Cuencaan. Menisin aistimaan yhtä elämääni siellä ja purkamaan energioita jotka ovat uuden tiellä. Olin siellä ankara katolinen munkki joka koki ettei ole riittävän hyvä jumalan silmien alla. Vanhassa Cuencan kaupungissa sijaitsi tämä kirkko jossa olin toiminut. Sattumoisin silloinen tyttöystäväni pääsi koulujen väliseen vaihtoon ja opiskeli siellä tämän kolme kuukautta taideaineita. Kirjoitin paljon, piirsin omakuviani, kuljin vanhassa kaupungissa istuen välillä kirkossani. Matkan aikana ehdin käydä myös Alhambrassa joka teki minuun syvän vaikutuksen. Takaisin Suomeen tullessa kävin näkijäni luona prosessoimassa tapahtumia.
2. Valokoteloita v.1999. Matka, 22-os.
3. Ilmestys (Marian) v.1999. Matka, 22-os.
4. Vanhan surun ympäröimä v.1999. Matka, 22-os.
5. Solaarinen v.1999. Matka, 22-os.
6. Intuition kukka aukeaa v.1999
Tässä olivat kuusi ensimmäistä maalausta 22-osaisesta Matka-nimisestä työstä.
Tässä olivat kuusi ensimmäistä maalausta 22-osaisesta Matka-nimisestä työstä.
Nasir v.1999 guassi happovapaalle paperille. Tein tämän työn Alhambran innoittamana.
Aloitin tämän Maiseman takana -triptyykki sarjan maalaamisen vuonna 1998 Harakan saaren taiteilijatalossa. Olin saanut työhuoneen Helsingin kaupungin Kulttuuriasiainkeskukselta v. 1997 kun aloitin Taidekoulu MAAn viimeisen ateljevuoden. Sarja perustuu aikaisemmin kotonani nähtyyn visioon jossa ilmestyi alkukristillinen musta-valkoinen kuva. Otin aamulla Symbolit-kirjan hyllystäni ja aukaisin aukeaman ja kas kummaa, se oli tässä; Pythagoraan teoreeman pohjan muodon sisällä oleva risti. Sarjaan liittyy sisäinen prosessi jossa aloin tutkia lukusymboliikkaa. Työt olivat aina triptyykkejä, hiljaisia tapahtumia. Tein vuoden 1998 aikana pelkästään tähän sarjaan liittyviä töitä jotka samalla loivat pohjan koulun lopputyölle. Sarjaan liittyy voimakkaasti myös omakohtainen tutustuminen väri-energiaan meditatiivisessa tilassa. Koska tekeminen oli kurinalaista, syntyi tekemisen prosessissa runot jotka liittyivät työn teemaan, sisäiseen matkaan. Tein vuoden aikana
12 valmista triptyykkiä jotka olivat esillä Harakka-saaren 10-vuotis juhlanäyttelyssä. Ylhäällä keskeneräisiä töitä ja sarjan ensimmäinen triptyykki; Energian nostaminen ja tasapainottaminen v.1988 sekä Rakkaus on ainoa Voima v.1988. Kaikki työt ovat guasseja happovapaalle paperille, ne on liimattu kapalevylle ja taustapahviin. Kaikki valmiit työt ovat kehystetty.
Triptyykin nimi; Tuntemattomasta syvyydestä syntynyt v.1998, Parantaja v.1998, Kolme liekkiä v.1998.
Maailman syntymuna v.1995. Sarjasta Energiamaalauksia. Guassi happovapaalle paperille.
Aavistus v.1995. Triptyykin ensimmäinen osa. Hiili, savi, poltettu savi, maa-aines pellava-kankaalle.
Kosketus v.1995. Triptyykin toinen osa. Hiili, savi ja poltettu savi pellava-kankaalle.
Yhteys v.1995. Triptyykin kolmas osa. Hiili, savi ja poltettu savi pellava-kankaalle.
Huuto v.1993 tussi ja seepia happovapaalle paperille.
Rakkaan ystävän kuolema sysäsi minut voimakkaaseen prosessiin, mikä on suhteeni kuolemaan. Olin aloittanut Taidekoulu MAAn ja piirustuksenopettajana toimi shamaani Johannes Setälä syksyn ajan. Kiinnostukseni heräsi shamismiin. Samoihin aikoihin perustettiin Four Winds -liike johon lähdin mukaan.
Rakkaan ystävän kuolema sysäsi minut voimakkaaseen prosessiin, mikä on suhteeni kuolemaan. Olin aloittanut Taidekoulu MAAn ja piirustuksenopettajana toimi shamaani Johannes Setälä syksyn ajan. Kiinnostukseni heräsi shamismiin. Samoihin aikoihin perustettiin Four Winds -liike johon lähdin mukaan.
Mainen maja v.1993 syksy tussi ja seepia happovapaalle paperille.
Kuvamaailma rupesi tavallaan lahoamaan, ihmiskehot hajosivat ja värimaailma oli hyvin murrettu.
Kuvamaailma rupesi tavallaan lahoamaan, ihmiskehot hajosivat ja värimaailma oli hyvin murrettu.
Heinäsirkan henki niityllä -naamio v.1993 kevät guassi happovapaalle paperille.
Viidakon hymyilevä henki -naamio v.1993 kevät, guassi happovapaalle paperille.
Tähtiystäviä.
Tämä on ensimmäinen vuonna 1988 tusseilla piirtämäni työ avaruuskavereista samanaikaisesti kun tein kuvia joissa ystäväni Kari toimi mallina. Muistaakseni nimesin yhden työn; "In my first life". Minulla ei ollut mitään kokemuksellista suhdetta tähtikansoihin tai muistot eivät ulottuneet silloin päivätajuntaan asti. Nyt yli 30 vuoden jälkeen olen luomassa elävää yhteyttä heihin jotka samalla ovat osa minun moniulotteisen sieluni yhtä linjaa.
Tämä on ensimmäinen vuonna 1988 tusseilla piirtämäni työ avaruuskavereista samanaikaisesti kun tein kuvia joissa ystäväni Kari toimi mallina. Muistaakseni nimesin yhden työn; "In my first life". Minulla ei ollut mitään kokemuksellista suhdetta tähtikansoihin tai muistot eivät ulottuneet silloin päivätajuntaan asti. Nyt yli 30 vuoden jälkeen olen luomassa elävää yhteyttä heihin jotka samalla ovat osa minun moniulotteisen sieluni yhtä linjaa.
Sail Away v.1988 Lyijykynä ja hiili paperille.
Tämä on yksi niistä monista kuvista joita piirsin ystävästäni vuosina 1987-88. Ne kaikki kuvaavat jonkinlaista kärsimystä, luopumista ja pelkoa. Suurin osa kuvista oli mustavalkoisia. Kuin alitajuisesti olisin tiennyt hänen kuolemastaan. Hän menehtyi kalliokiipeily-onnettomuudessa 8.8.1993. Kuvassa hän "purjehtii pois".
Samanaikaisesti näiden kuvien kanssa rupesin tekemään hyvin värikkäitä kuvia avaruusystävistä.
Tämä on yksi niistä monista kuvista joita piirsin ystävästäni vuosina 1987-88. Ne kaikki kuvaavat jonkinlaista kärsimystä, luopumista ja pelkoa. Suurin osa kuvista oli mustavalkoisia. Kuin alitajuisesti olisin tiennyt hänen kuolemastaan. Hän menehtyi kalliokiipeily-onnettomuudessa 8.8.1993. Kuvassa hän "purjehtii pois".
Samanaikaisesti näiden kuvien kanssa rupesin tekemään hyvin värikkäitä kuvia avaruusystävistä.
Jukka Muhonen